IOCUS, VI Escola d’estiu de Jocs Tradicionals

Hi ha entrades que cal un temps per a escriure-les. Explicar certes vivències s’ha de fer des de la perspectiva i el repós que et permet assimilar el viscut, i aquesta és una d’aquestes entrades.

Del 3 al 7 de juliol hem celebrat a Vic la sisena edició de l’escola d’estiu, en el seu actual format. Enguany amb més participants, 27, totes elles monitores i cuineres. Des de sempre hem cregut que el menjador escolar és un espai amb moltes potencialitats educatives i el joc tradicional és un recurs immillorable. Algunes de les participants han vingut vàries edicions, així doncs que teníem un grup de “noves” i un grup de “veteranes” que han compartit un 50 % del temps però que també han fet activitats diverses.

Dilluns van fer jocs de coneixença al matí i per la tarda, la xerrada inaugural a càrrec d’en Francesc Canals, gerent i d’en Cata, responsable de coordinació, tots dos de 7 i tria , empresa que sempre ha cregut i apostat per la nostra escola i a la que volem agrair aquesta confiança. Tot seguit vam fer una passejada per Vic, per acabar al bar de Les receptes de la Iaia a on el seu creador i propietari Jofre Martell, ens va explicar el procés d’invenció de la iaia, el perquè és tan gamberra. Després de sopar, com cada nit, activitat de joc i encara més tard el rejoc de taula.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Dimarts, en Lluís Atcher ensenyava a les noves a jugar amb la música, mentre les veteranes fabricaven ninots de drap i joguinetes i cap a final del matí , feien una festa Holly, color i música a dojo. Per la tarda les noves vam visitar Guixot de 8, a on en Joan sempre atent, sempre il·lusionant ens va obrir les portes d’aquesta ciutat màgica. Les veteranes anaven per primer cop a Sant Pere de Casserres a preparar un joc que seria molt especial. Al vespre furor de cançons i jocs i com cada nit, rejocs de taula.

Dimecres vam tornar a treballar per separat. Les noves van aprendre un ampli repertori de jocs tradicionals i van fer un taller de construcció de joguinetes amb la Montse. Les veteranes van passar tot el dia jugant amb la llum i experimentant l’expressió corporal amb la Dafne i la Dolors. Les noves, a la tarda, van aprendre un munt de jocs de taula amb l’Òscar. A la nit van fer una de les activitats que més ens agraden, jugar i fer jugar. Dins el programa de la Festa Major de Vic, vam organitzar una nit de Jocs a la Fresca oberta a tots els públics a la plaça dels Sant Martirs. Un èxit de participació amb un ambient alegre i cordial, vam comptar amb la col·laboració de la botiga Joguines Ecològiques. I com sempre altre cop a l’alberg, rejocs.

Dijous, com és habitual a les nostres escoles d’estiu, marca un punt d’inflexió. Passem el dia fora. Ens resulta molt difícil explicar la màgia que es va produir al monestir de Sant Pere de Casserres. Mentre les noves practicaven jocs de l’època medieval , les veteranes preparaven un scape room ambientat en el monestir. Les alumnes noves havien de resoldre un misteri en una hora, a partir de les múltipls pistes que trobaven a mesura que anaven descobrint aquest lloc meravellós. Realitat i ficció, reconstrucció històrica rigorosa amb tocs de fantasia, però sempre, sempre, dins un ordre i un respecte per l’espai i per la gent que el visitava. No us explicarem el que es va viure allà dintre… “El que passa a Casserres queda a Casserres” però el que va passar va ser irrepetible. Volem agrair al Consell Comarcal d’Osona que ens pemetés fer aquesta activitat. També volem esmentar a l’Oriol i a en Joan perquè la seva saviesa ens va inspirar i acompanyar.

Després d’un dinar amenitzat amb balls espontanis de tota mena, vam baixar a Folgueroles a on sempre vivim moments fantàstics.

A l’ermita de la Damunt, la Carme i la Pilar de la Casa Museu Verdaguer, ens van preparar una activitat anomenada Brins d’espigol, a on a través de la poesia d’en Verdaguer descobríem, no només les plantes, sinó la capacitat que té la poesia de commoure a les persones.

Un cop al poble, dues perles més: els jocs i botifarrada amb la gent gran de Folgueroles, amb en Cinto com a mestre de cerimònies i per acabar l’actuació a la Casa Museu Verdaguer del grup musical Els Tranquils: rialles, cultura i música de la bona per una vetllada inoblidable. I en tornar a l’alberg, més rejocs.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

I arriba el darrer dia, el moment de posar en practica tot ho aprés els dies anteriors. Ens encanta jugar i fer jugar, com ja hem dit. Cada any acabem l’escola d’estiu organitzant un matí de jocs pels nens i nenes dels casals del poble que ens acull. Enguany prop de 190 infants dels casals de Vic han participat en una estupenda matinal de jocs tradicionals. Vam mantejar els ninots de drap, vam fer titius, vam jugar amb bitlles i porquets, vam fer punteria per acabar amb una dansa tots plegats.

No hi ha imatges detallades de l’activitat per raons de drets d’imatge, però si que us ensenyarem a les nostres protagonistes que, juntament amb els monitors i monitores dels casals van fer que l’activitat fos tot un èxit.

A la tarda vam tancar l’escola d’estiu amb una taula rodona on van participar en Joan Callarisa i en Cinto Torrents de la Universitat de Vic, moderada per l’Òscar. Es va debatre sobre el paper del joc i l’educació, sobre com el joc modela els pobles i sobre tot allò que les alumnes van voler preguntar i compartir. I amb això es va acabar una setmana meravellosa… De debò? Doncs no!  Aquest any és la darrera edició que celebrem de l’escola d’estiu a Vic i volíem deixar el llistó molt amunt.  Per això vam fer un sisè dia, dissabte… però això ho explicarem  en una altra entrada.

I què són els rejocs? Doncs a la nit, quan tothom dorm, uns èssers similars als gremlins, però amb pijames, surten dels seus caus i es posen al voltant de les taules a menjar, a beure, a jugar i a riure, ah! i ho poden fer cada nit sense defallir. Alerta perquè si us els trobeu no seieu a taula amb ells, doncs dormireu ben poc…

Gràcies a totes les persones que han fet possible aquesta escola d’estiu inoblidable: nens i nenes i famílies de Vic, ajuntament de Vic, alberg Canonge Collell, Consell Comarcal d’Osona, Guixot de 8, Les receptes de la iaia, Casa Museu Verdaguer, la gent de Folgueroles, Monestir de Sant Pere de Casserres, Joguines ecològiques, els Tranquils,  7 i Tria. Als formadors i formadores: Dafne, Siscu, Cata, Lluís, Dolors, Montse, Joan, Cinto, Oriol, Carme i Pilar i sobretot a les alumnes.

Òscar i Víctor, coordinadors.